Slip right down the great whale's tail; It's time to catch a ride!

De busreis (13.45) vanaf het hostel was heel tof! Het duurde even voor de bus kwam en daarna ook nog even voordat we goed en wel op weg waren (15.00), maar tijdens het ritje kregen we de eerste goede indruk van Nieuw-Zeeland. Het duurde niet lang of we zagen de schaapjes, de bergen en een prachtig uitzicht aan ons voorbij komen!

Helaas valt de avond vrij snel, rond een uur of vijf valt de avond in en dan is het in no-time donker hier. Gelukkig wordt er niet van je verwacht dat je in het donker naar een hostel gaat zoeken. In de bus worden er verschillende formulieren rondgedeeld. Een paar van die formulieren zijn over je vervolgreis met de bus: wanneer wil je verder reizen en welke kant op, anderen zijn voor het kiezen van een accommodatie en welke soort kamer je daarbij graag hebt. Het hostel kiezen is echter nogal blind; nergens informatie of een plaatje over het hostel of zelfs maar de prijzen, dus op de goed geluk wat aankruisen of meegaan met de rest van de groep is het beste in dit geval. De aankomst bij onze keuze: de “Lazy Shag” was daarom nogal voorzichtig inchecken zonder enig idee in welke omgeving we zaten of hoe het hostel eruit zag.

We hebben naar maatstaven niet veel betaald, maar er echt een hoop voor teruggekregen. Een mooie tweepersoonskamer op de eerste verdieping met eigen toilet en douche, prachtig uitzicht en meer dan voldoende ruimte om gewoon je spullen neer te zetten! Er is een grote algemene keuken met een hoop pannen voor ieders gebruik en een waterkoker en broodrooster. Stiekem hebben we al besloten dat wanneer we de volgende keer in Kaikoura – (!) helemaal vergeten; daar zijn we nu aangestrand (!) – verblijven, wat ook zal gebeuren omdat onze route een stukje dubbel loopt, we gaan proberen om hier terug te keren.

Met het ochtendlicht werd de omgeving onthuld. Achter ons een prachtige keten bergen met op een topje hier en daar zelfs wat sneeuw, voor ons uitgestrekt de zee en tussen berg en zee in een mooi groen dal met wat koeien – nee, geen schapen dit keer – die rustig de helling af graasden. Wat Kaikoura betekent in het Engels: eat crayfish, maar wat het betekent voor de doortrekkende reiziger is in het algemeen: walvissen. Ook wij konden de gelegenheid niet voorbij laten gaan om de zee op te varen en een goede poging te wagen!

Aangestrand bij het tweede voordeel van KIWI Experience, presenteer ik jullie: ook activiteiten worden per stad in de bus omgeroepen en vervolgens kunnen we op ongeveer eenzelfde formulier als voor de hostels in de bus boeken, waarna alles voor ons geregeld wordt. Zo dus ook het Whale Watching!

De bus vertrok van de pier voor ons strand om kwart over één naar het haventje van Kaikoura toe. Voordien moesten we een veiligheidsfilmpje kijken dat grofweg overeen komt met dat in een vliegtuig en zijn we nog even blijven staan bij een prachtige documentaire over allerlei walvisachtigen. De boten die ze varen – ik geloof dat het er een stuk of vijf zijn – zijn allemaal nog vrij nieuw en zijn catamarans van bijna 18 meter.

Toen we instapten in de onze, hoorden we dat er die ochtend drie sperm whales waar waren genomen op nog geen drie mijl uit de kust, boven de trog waar de walvissen hun eten vinden. Zodoende zette de kapitein uit naar de laatste coördinaten, waar we even ronddobberden. Op het dak van de boot stond iemand op de uitkijk en ook beneden werd ons gevraagd goed op te letten.

Na een schreeuw van boven van de uitkijk werd de achtervolging ingezet. Op nog geen mijl afstand lag een walvis te luchten. Maar helaas dook hij onder voordat we dichtbij genoeg waren om hem te zien. Binnen enkele minuten kwam er een tweede signaal van de uitkijk en maakte de boot grote snelheden om bij de walvis te komen.

En toen zagen wij hem ook. De boot mocht tot op 50 meter naderen en terwijl wij naar buiten liepen, werd de joekel alsmaar groter. Sperm Whales kunnen lang duiken en komen gemiddeld na 40 minuten boven om lucht te happen. Omdat ze zo lang onder kunnen blijven, hebben ze echter veel tijd aan de oppervlakte nodig om hun hele lichaam van nieuw zuurstof te voorzien en zodoende het CO2 uit de organen te krijgen. Die tijd was voor ons meer dan genoeg om hun prachtige kop te bezichtigen en een heel rolletje aan foto´s erdoorheen te schieten.

Maar iedere walvis gaat weer onder en deze doet dat zĂł mooi! Hij rolt voorover, komt dan opnieuw boven voor een laatste hap lucht en gooit dan zijn staart verticaal in de lucht om zo snel mogelijk af te kunnen dalen. Het was een prachtig gezicht en tot ons genoegen werd onze walvisjacht weer na enkele minuten voortgezet, omdat er een nieuwe walvis was waargenomen.

In totaal zijn we zo drie sperm whales tegengekomen op een afstand waar je ú tegen zegt. Dichterbij wil je overigens niet komen met zo´n beestje dat even groot is als je boot. Met een laatste draai, zette de kapitein koers naar een grote kolonie New Zealand fur seals. Deze zaten op een grote rots boven het water met hun puppies tussen de spleten verborgen. Door de olie op hun pels stonk de hele rots wel verschrikkelijk, toch blijft het verschrikkelijk tof om al die zeehondjes te zien!

Helaas was het avontuur voorbij, na bijna twee en een half uur varen, en werd er koers teruggezet naar de haven. Er werden een paar laatste filmpjes over de walvissen getoond en we werden het laatste kwartier tot de haven erdoorheen gepraat. Toen opeens ontstond er commotie bij de bemanning en ook de passagiers hoefden niet lang te wachten: Humpback whale!

Dan blijf je echt niet op je plaats zitten! De deuren waren net open toen we naar buiten vlogen. Het beestje zat recht voor onze boot en rolde zijn typische adembewegingen vlak voor ons af. Een rare treat, want bultrugwalvissen zitten normaal gesproken rond deze tijd allang in andere wateren! Zeker zo vlak voor de kust waren ze een zeldzaamheid.

Natuurlijk duurt de tijd met de prachtige walvissen veel te kort, maar wat een ervaring rijker ben je achteraf! Ons subtotaal telt dus een prachtige vier walvissen, een hoop zeehonden en zelfs een stel albatrossen. Daarnaast hebben we een tocht met kalme wateren en prachtig weer gehad en hadden we het eigenlijk niet beter kunnen treffen!

Early bird

Wat een fantastisch begin het lijkt wel of het verhaal in de folders werkelijk de waarheid is! Ijsland is opeens niks meer vergeleken met deze ontmoetingen het moet haast wel een nederig gevoel hebben opgeleverd. Veel plezier verder en tot het volgende verhaal :-)

mams

Wat een fantastische belevenis!!!!! Ik kijk uit naar de volgende(n) Geniet met volle teugen, XX

René, Koen en Jacqueline

Super dat jullie er zoveel hebben mogen zien. We zijn nu al benieuwd naar de foto's ;)
Fijn ook dat jullie in de bus al zoveel kunnen regelen.

Dikke knuffel van ons

Dick

GAAAAAAAAAAAAAAAF!!!

Jacqueline

Lieve allebei

ook wij hebben goede ervaringen met backpacker lodges en Youth hostels in Nieuw Zeeland!
En dan de walvissen: fantastisch. Pim en ik hebben die in Zuid Afrika en Sydney vanaf het strand gezien (Bultruggen) maar niet dichtbij. Dat moet onvergetelijk zijn. Liefs, Jacqueline

opa V

Schitterend! Ik ben hartstikke jaloers op jullie!! Foto's gezien met de bijschriften. Ik ga nu de verhalen lezen op mijn gemak thuis. Heeeel veel plezier en geniet!!!!

m.c.

Lieve tegenvoeters,

De juiste mensen op de juiste tijd op de juiste plaats!

De gevoelstemperatuur is hartverwarmend voor ons.

Yvonne en Reimund

Het is zoooo geweldig hoe wij dit allemaal kunnen mee beleven! De foto's zijn interessant en leuk om te zien, maar het toppunt is jouw schrijfstijl Sanne, die alles nog mooier maakt. Hartelijk dank!!!
P.S. Je hebt er vast en zeker héél veel werk aan, maar ga zo door!

sandra en arno

ben zo jaloers!!!

Nan

gisteren fietste ik met Jelle naar Juut en ik vertelde dat jullie er niet waren, vanwege jullie reis. "Zijn ze dan met de auto van Judith op reis", vroeg Jelle. "Nee, met het vliegtuig", zei ik. "Was dan het vliegtuig bij Judith in de tuin?" "Ik wil wel mee op reis!" en ik ook!!!
x

lies en opa .

ook wij hebben genoten van het walvissen verhaal,
dat is echt genieten.
we kijken uit naar het volgende verslag.
lieve groetjes lies en opa

robert jan

een vreemde wereld: sperm whale (GB) is potvis (NL)