Wellywood

Onze eerste volle dag Wellington was een hele dag op zich! Wat onze busdriver over Wellington heeft gezegd als zijnde de stad van de wind is zeker waar; het blaast tussen alle gebouwen door en weet je tot op het bot koud te maken. Windy Wellington. En terecht!

Rosmere zit een flink stuk uit de stad en de sleeptocht van Base naar Rosemere Backpackers was een avontuur op zich met veel te veel gewicht op je rug en veel te veel tassen. Tegen de tijd dat we bij het nieuwe hostel op de stoep stonden, was het tegen elven en waren we helemaal bezweet en moe van het lopen. Toch zijn we blij dat we niet in Base zijn gebleven, want wat we daar toch allemaal aan hebben getroffen: haren van anderen tussen de ‘schoongewassen’ lakens en in de doorgesleten kussens, de kamer die nog vol staat met de vuile vaat, ondergoed en zelfs de tas van de vorige bewoner, bloedvlekken en meerdere gebruikte condooms (!!) op het herentoilet, verspreid wc-papier op het damestoilet, bestek over de vloer in de keuken, pannen vol vetvlekken, ranzige borden en naast krakende ook kapotte bedden! Gatverredamme!

Om de dag van gisteren verder op te vullen zijn we naar het museum Te Papa gegaan en wat een collectie aan dingen hebben we daar gevonden! Ze hebben zes verdiepingen vol met tentoonstellingen staan van van alles en nog wat; platentektoniek met aardbevingen en vulkaanuitbarstingen, National Wildlife van New Zealand en een heel stuk over de Maori. Ze zijn ook het enige museum in de wereld die een echte Giant Squid op sterk water hebben. Gossie, wat ziet dat beest er uit zeg! Hij heeft op zijn tentakels gewoon haken van drie centimeter groot en kaken die er echt te scherp uitzagen. Daarnaast heeft het beessie ook nog ogen ter grootte van een voetbal en passen Jappie en ik er samen zo’n drie keer in. Slik! Maar alles was dus razend interessant, hoewel we na een tijdje het ook wel een beetje gezien hadden.

Leuk om te vermelden is dat we heel wat mensen uit de bus tegen zijn gekomen in dit museum. Blijkbaar had iedereen hetzelfde idee opgevat om die dag het museum te bezichtigen. Wel grappig om in een grote stad als Wellington wel mensen te zien, terwijl je in het mini-stadje Queenstown elkaar gewoon dagenlang niet ziet.

Tegen de tijd dat we Te Papa uit kwamen, was het al zo laat, dat we naar de supermarkt en terug naar huis zijn gegaan om wat te eten. Het keukentje hier is goed uitgerust voor het aantal mensen dat in het hostel zit. In de meeste hostels kom je op misschien wel 100 mensen 1 kookplaatje tegen. Hier zijn er minder mensen maar hebben we wel 3 gasstellen met ieder vier pitten. In de ochtend hebben ze hier gratis ontbijt in de vorm van een royale hoeveelheid brood in verschillende soorten, cornflakes en nog twee ontbijtgranen, verse melk, koffie, thee en ook wat jam, boter en marmite voor op brood.

Na een ontbijtje zijn we vandaag naar de Wellington Zoo gegaan. Voor bijna niets koop je een dagkaart waarmee je de volledige dag alle bussen mag pakken. De Zoo zit een flink stuk uit de stad en we waren dan ook blij dat we het stuk niet gelopen hadden. Het dagje Zoo was leuk; opnieuw Kiwi’s gezien en nog een aantal andere beestjes, waaronder de sunbears en hele lieve ottertjes. De Emperor pinguïn (die langs het strand van Wellington gestrand is en dus flink uit de richting van Antartica)hebben we op de livecamera kunnen volgen en zo hebben we kunnen zien hoe zijn verblijf opnieuw werd opgevuld met blokken ijs. Dit hebben ze speciaal voor de pinguïn geïmproviseerd want het zijn ooit gewoon potten verf geweest, maar nu dienen ze als icemakers. Toen ze de pinguïn bij Wellington hadden gevonden zat zijn maag helemaal vol zand, dat hij binnen had gekregen in een poging zichzelf te koelen. Nu gaat dat koelen prima als je het ijs van Antartica eet, maar als je dit met het zand van Wellington probeert, krijg je toch wat last van je buik… gelukkig zijn er na een aantal operaties beterende rapporten over de pinguïn gekomen en kijken ze uit op een voorspoedig herstel. Naast de Emperor Pinguïn hebben we de verzorging van een stel wilde Kea’s mogen aanschouwen. Deze waren zo onfortuinlijk om rattengif te eten en moesten nu met medicijnen er weer bovenop geholpen worden. Nieuwsgierig als ze zijn vonden ze de toeschouwers wellicht even interessant als wij hen. We hebben ook kennis gemaakt met de eenpotige Kiwi van de Wellington Zoo. Deze kwam heel eventjes naar buiten met de verzorger om gevoerd te worden, maar dook al snel terug zijn hokje in om verder te slapen.

Wellington Zoo is leuk, maar niet zo heel groot, dus zijn we halverwege de middag opnieuw de bus in gestapt voor een beetje sightseeing en zijn we tenslotte gestrand bij de Weta Caves. Filmkenners; ken je plaatsen! Lord of the Rings, Avatar, Chronicles of Narnia, the Last Samurai, King Kong en nog veel meer! Allemaal mede geproduceerd dankzij deze studio, die zich naast de animaties gespecialiseerd heeft in o.a. wapens, armour, masks, make-up en machines. Alles van District 9 tot de Orkjes en Gollum in LOTR. Korte film gezien en helaas kom je eigenlijk niet verder dan de winkel. Toch loop je er rond in de zekerheid dat veel grote films hier voeten in de aarde hadden. En we hebben zelfs wat sneak-peaks gehad!

Wauw, gepresteerd om er slechts twee dagen over te doen om een nieuw blog te plaatsen! Eergisteren hebben we ook nog wat nieuwe foto’s erop gezet en we hopen de foto’s bij te werken de komende dagen. Dit is alleen vaak lastig door het datalimiet dat we op internet hebben. We’ll keep you all posted!

Yvonne en Reimund

Kompliment voor de snelle blog! Weer een genot alles te lezen en de prachtige foto's te zien!
Ga zo door!! :)

Koen Jacq en René

Van vieze kamers naar film lokaties en een gestranden pinguin blijkt toch maar een kleine stap.Leuk verhaal
Genieten verder!!!!!

Dick (ome)

Jullie zitten wel bovenop het nieuws hoor. Aardbevingen en de pinguïn en dan ook nog alle plekken waar films van dat formaat geschoten zijn. Tof!!
De pad is een week geleden vertrokken, hij is nu bij Haastrecht en das best rap! ; )
Love you guys!
Kus Dick & Judith